Dijital Oyun Tasarımı

0

Olur ya Bir Gün Siz de Dijital Oyun Tasarlamak İstersiniz…
Buse ARSEVEN Sizin için Yazdı: ‘Dijital Oyun Tasarımı’

DİJİTAL OYUN TASARIMI
DİJİTAL OYUNLAR

Her geçen gün ilerleyen teknolojik gelişmeler, şehirleşme ve oyun alanlarının yetersizliği gibi sebeplerle geleneksel oyunların yerini dijital oyunlar almıştır.

Hemen her yaşta kullanıcısı olan bu oyunlar hayatımıza yerleşmiştir ve keyif, eğlence, stres atma ve rahatlama gibi sebeplerle insanların oyun oynayarak geçirdikleri süre giderek artmaktadır.

Yeni medya teknolojileri çerçevesinde dünyanın en büyük endüstrilerinden biri haline gelmiş olan dijital oyunlar, ekonomik krizlerden en az etkilenen
bölümlerdendir; çünkü, teknoloji üzerinedir.

Günümüzde dijital oyunlar PC, konsol, online ve özellikle oldukça yaygınlaşan mobil oyunlar olarak çeşitlendirilmektedir.

Bu çeşitlerin yanı sıra dijital oyunlar, temalarına göre de aksiyon oyunları, macera oyunları, spor oyunları, yarış oyunları ve strateji oyunları gibi pek çok kategoriye ayrılmaktadır.

OYUN GELİŞTİRME ve DİJİTAL OYUN TASARIMI

Bir oyun geliştirilirken, oyunun fikir aşamasından kullanıcıya ulaşmasına kadar geçen süreçte yazılımcı ve tasarımcının ortak çalışması gerekmektedir. Bu ortak çalışma sürecinde kullanıcılar üzerinde önemli bir etkiye sahip olan karakter tasarımı, ui/ux tasarım, illüstrasyon ve animasyon vb. önemli bir yer tutmaktadır.

Dijital oyun tasarımcıları, oyunculara yaratıcı deneyimler yaratmak için sanatıyla teknolojiyi birleştirir. Oyun karakterleri, dokular, araçlar, ortamlar, modellemeler, manzaralar, aydınlatmalar, ara yüzler, özel efektler ve animasyonlar dahil oyun ekranında gördüğünüz hemen her şeyi tasarlayıp belirli bir düzende bir araya getirmek için çalışırlar ya da bu konulardan herhangi birinde uzmanlaşırlar.

Oyun geliştirenlerin oyunlarını oluştururken dikkate aldığı bazı yapı taşları vardır.
İlk olarak hikâyeyi ve kuralları oluşturmak denebilir. Bu da oyuncunun, oyunun başından sonuna kadar ne yapması gerektiğini, hangi amaçlar doğrultusunda hareket edeceğidir; oyunun işleyiş şeklidir.
Elementler ve mekanik de bir diğer önemli konudur. Elementler karakterinizi oyundaki simgelerinizi, araçlarınızı, ödül ve cezalarınızı kısacası tüm parçaları ifade eder. Mekanik ise karakterinizin zıplama, koşma ve toplama gibi hareket ediş
biçimidir. Oyun fikrinden sonra öncelikli olarak belirlenmesi gerekmektedir ki oyun ona göre şekillenebilsin.
Bir de hedef belirlenmesi gerekir. Oyuncu bu oyunu hangi hedefler ve amaçlar doğrultusunda oynamalı?
Kısa vadeli level geçmeli bir hedef koyulmalı; yoksa, Mario’daki gibi prensesi kurtarma gibi uzun vadeli bir hedef mi olmalı?
Hatta sadece en yüksek skoru yapmaya çalışmak da olabilir.
İşte bütün bunlara karar vermesi gereken tasarımcı ve yazılımcıdır. Oyunun mekaniği konusunda yazılımcıya iş düşerken hedefler, elementler gibi konularda da tasarımcıya çok iş düşmektedir.
Çünkü level tasarımlarından karakterlerin kaşına, gözüne ve ortamların tasarımlarına kadar oyun tasarımcısı sorumludur.

Peki oyun tasarımcısı bu oyunları tasarlarken nelere dikkat eder?
Tasarımcı ilk olarak oyunun türüne ve konusuna göre oynanacak platform, oyunun amacı, ortam, oynanış şekli, ara yüz gibi konularda belirli araştırmalar sonrasında taslaklar oluşturmaya başlar. Bu taslakla beraber yukarıda bahsettiğim oyunun yapı taşları oluşmaya başlar; yani şu sorular yanıt bulur:
Bu oyun mobil oyun mu pc oyunu mu?
Oyundaki hedefimiz skor kasmak mı?
Oyunda karakterler harici düşmanlar, yaratıklar olacak m?
Oyun nasıl bir ortamda olacak örneğin çölde mi asfaltta mı?
Oyunda ödülümüz var mı?
Karakterimiz insan mı, araba mı ya da 2D mi 3D mi?

Oyun tasarımcısı bunlar gibi onlarca sorunun ardından tasarlamaya başlayıp hepsini bir bütün haline getirip yazılımcı için bir prototip yapar.
Bu oyunun test sürüşü gibidir.
Nelerin eksik ve yanlış olduğu ortaya çıkar.
Örneğin bazen harika UI tasarımları yapılacak oyuna konsept ya da UX (kullanıcı deneyimi) açısından uymaz.
Bir diğer önlenebilecek hata ise oyun tasarımının her cihazla uyumlu olmaması olabilir.
Bazen tasarımcılar ölçülerini doğru ayarlamazlarsa telefondan telefona ya da tabletlerde görüntü kayması yaşanabilir.
Bu gibi sorunlar da test edilerek yol yakınken çözülür.
Dikkat çekici ve güzel ara yüz panelleri ve karakterler tasarlandıktan sonra yazılımcılar da tasarımlarla kodları birleştirdikten sonra bile
oyunun işi bitmiyor; son kısımda da devreye ses ve görüntü efektleri giriyor.
Bazen fark edilmese de oyun geliştirilirken ortam sesi ( rüzgar, kuş cıvıltıları, yağmur); karakterimiz insan ya da hayvan ise, koşma ve nefes alma sesleri; karakterimiz arabaysa araba motor sesleri, ödül- ceza sesi ve tuş sesi gibi bir sürü ses efektine karar veriliyor.

Eğlenceli ve işlevsel bir oyun geliştirmek ancak yaratıcı ve yetenekli tasarımcılar ve yazılımcıların ortak çalışmasıyla mümkündür.

İyi bir tasarımcı renkler, modellemeler, animasyonlar ve UI tasarımlarını kullanıcıların beğenilerine sunarken iyi bir yazılımcı da oyunun işleyişi, işlevselliğine ve optimizasyonunda çok önemli rol oynamaktadır.

Buse ARSEVEN

 

Buse ARSEVEN/kentekrani

Youtube Abone Olmak İçin Tıklayınız

www.kentekrani.com 26 Nisan 2022