Mavi Anlatı
Aslında Bütün Gölgeler Mavidir
Bir Likya araştırma yolculuğunda bilgi birikimi ve anılarıyla bize rehberlik ederken tanıdığım Bülent Turan’nın 14 Şubat’ta CKM’de düzenlenen resim sergisine katıldım. Bu kez kendisini renkler, boyalar ve resimleri hakkında merak ettiklerimle bir ressam olarak tanıma yolculuğunda buldum kendimi.
Önce kilise duvarlarına sürülen yumurta sarısıyla başladı sohbetimiz. İlham aldığı ve çalıştığı göz yanılsamasına ilgisinin başlangıcından bahsederken tüplere koyulan renklerin gerçekçiliğe paralel olarak duvarları, tavanları, sütunları tuvalleri süslemesiyle devam etti. Biraz Da Vinci, Michelangelo, biraz da resimde realizm çağı olan Viktorya dönemi eşlik etti bize.
Resim yapmaya çocukluğunda başlayan Bülent Bey’in resimleri gençlik dönemlerinde çeşitli dergilerde yayımlanmış. Ailesinin geçimini sağlamak için mühendislik eğitimi almışken resme olan yeteneğinden ve resim yapma isteğinden vazgeçmemiş. Resim çalışmalarına da devam edip bugünkü adıya Mimar Sinan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi olan Güzel Sanatlar Akademisi’ni kazanmış. Göz yanılsaması üzerine başarılı eserler ortaya koyarken pastel boya üzerine yaptığı çalışmayla Pastel Society of America kurumu tarafından kendisine PSA imzası verilmiş. Amerika’daki tüm sanat galerilerinde pastel boya üzerine yaptığı çalışmaları sergileme yetkisine sahip.
İstanbul’da müteahhitlik yaparken bir ilanda çok sevdiği klasik realist ressam Mahmut Cuda’nın Leyla Gamsız’ın atölyesinde ders verdiğini görmüştür. Öğrencisi olma şansına sahip olmuştur. Bülent Bey kendisine verilen heykel örneğini itinayla yapınca Mahmut Hoca heykeli çok beğenerek birlikte çalışmak istediğini söylemiştir. Aynı tarihlerde heykeltıraş Gürdal Duyar da atölyede çalışmalar yapmaktadır.
Başka bir gün de renkler üzerine sohbetimize devam ederken resimde ten rengini elde etmenin zorluğundan ve Ressam Gennino Gennini’nin ten rengi yapımını anlatımından bahsetti. Son aşamada mavi renginin kullanımını açıklarken resmin tanrısal kuralını açıklar gibi “Bütün gölgeler mavidir” dedi.
Renklerin ve renk pigmentlerinin bulunuşuyla ilgili bilgi verirken ise Royal Purple, Kraliyet moru ya da Erguvan rengi için gözümüzü Anadolu’ya Fenike’ye çevirdik. Akdeniz’den Karadeniz’e doğru Sinop kırmızısına daldık. Mor, pembe ve kırmızı üretimden kullanılan en değerli şap, Phokaia Şap’ı için Ege’ye eski Foça’ya yöneldik. Kımız böceğinden yapılan kırmızıyla hem Amerika kıtasına hem de Avrupa’ya açıldık.
Resim yapanlar, resim sanatının birer takipçisi izleyicisi olanlar, göz yanılsaması üzerine yaptığı pastel boya ve yağlı boya çalışmalarını merak edenler için bir sonraki Bülent Turan sergisinde buluşmak dileğiyle…
İrem SEVAL
İrem SEVAL/kentekrani
Youtube Abone Olmak İçin Tıklayınız
www.kentekrani.com 11 Kasım 2020